Так виходить, що останнім часом багато психологів, відомих людей, пишуть про шкідливість домашнього завдання для дитини. Аргументи приводяться всілякі - реальні й нереальні, розумні й дурні ...
І ми вирішили розібратися в цьому докладніше.
Насамперед питання про ДЗ ми поставили нашим учням:
Володимир, 10 років.
«Я не люблю ДЗ: займає багато часу і мені нудно».
Маша, 11 років.
«Деякі уроки мені подобається робити, особливо, якщо потім в школі мене похвалять перед усім класом».
Микита, 5 років.
"А що це таке? А, те, що я вдома на компі соробан роблю? Так, мені подобається, але тільки коли у мене виходить)))».
Варвара, 8 років
«Я люблю робити з татом: він добре все пояснює, а мама кричить».
Ось, що вважають батьки:
Антоніна, мама второкласника.
«ДЗ потрібні, тому що у мене син тихий і на уроці не завжди все розуміє і не перепитує. Вдома ми цю тему ще раз «розжовуємо». Звичайно, виходить довго. Це великий мінус».
Валентина, мама четвертокласниці.
«Дочка вчиться за «Ростком», тому завдань багато дуже. Так, ДЗ потрібні, але не в такій кількості. Щось потрібно змінювати й, у першу чергу, у школі».
Ігор, тато четвертокласника.
«Ми весь час сваримося через ДЗ. З сином займаюся я. Він не хоче робити ДЗ, особливо зараз, навесні. Нічого не хоче, тільки в комп грати. Не знаю що робити".
Оксана, мама першокласника.
«Я проти ДЗ: і так часу мало на спілкування з дитиною, а домашка тільки забирає цей час. Життя все одно навчить того, чого потрібно».
Що кажуть педагоги:
«У початковій школі дитина забуває до 70% матеріалу з уроку. Без ДЗ кожен урок - це знову все спочатку. На кожну тему у нас виділена певна кількість годин, і без ДЗ на одну тему доведеться витрачати часу рази в два більше. ДЗ потрібні. Часто діти довго сидять за ними не тому, що багато задали, а тому, що не можуть правильно розподілити свій час. А цього їх повинні навчити батьки».
Що говорять вчені:
«Для закріплення будь-якого знання, вміння, навички потрібне повторення. Для активного закріплення будь-якого матеріалу потрібні відповідні умови. Нудне заучування, перевтома або стрес ніяк не принесуть користі в домашніх завданнях».
Що думає Школа «Соробан»:
ДЗ потрібне. У нас в школі без щоденних ДЗ НЕ буде результату. Завдяки щоденному закріпленню навичок, у дітей формуються стійкі знання та вміння.
Сьогоднішня шкільна система недосконала й вимагає великих змін. Для спрощення ДЗ, його зменшення та переведення його в позитивне річище, потрібна адаптована для цього шкільна програма, що передбачає основні призначення ДЗ:
- повторення матеріалу з уроку,
- виховання вольових зусиль,
- формування навичок роботи з різними джерелами інформації,
- формування дослідницьких умінь,
- оволодіння різними способами навчальної роботи.
Користь від виконання ДЗ дуже залежить від батьків і способів сімейного виховання. Свій внесок робить і вчитель - спосіб подачі матеріалу, вміння провести урок так, щоб діти засвоїли максимум матеріалу з теми, його способи мотивування дітей і його особистісні якості. Помічено, що якщо діти люблять і поважають вчителя, він користується популярністю у дітей, завдання за його предметом діти роблять з великим задоволенням і завзяттям.
Ми багато чого не можемо змінити, а для зміни чогось, можливо, потрібно більше часу. Але допомогти нашій дитині отримати максимум необхідних знань і умінь абсолютно в нашій владі. Ми рекомендуємо вам познайомитися з нашими порадами щодо організації ДЗ з вашою дитиною. Можливо, щось стане в нагоді вам.
І завжди пам''ятайте: за вашу дитину відповідаєте ВИ, і тільки ВИ маєте право вирішувати, що корисне і потрібне саме вашому синові або доньці.
15 порад від Школи «Соробан» щодо поліпшення ДЗ:
- Не змушуйте робити - мотивуйте, покажіть перспективу!
- Ідіть від складного до простого. Зробіть спочатку те, що «найстрашніше».
- Правильно розподіліть час. Вчіть дитину тайм-менджмента.
- Дайте відпочити після школи, поїсти. Пам''ятайте про питний режим.
- Правильно хваліть за виконане завдання, заохочуйте, радійте результатам разом.
- Додайте інтерес, новизну та позитивні емоції під час виконання ДЗ.
- Контролюйте якість отримуваних знань. Наша шкільна система не змінювалася довгі роки, і хто, як не ми, Батьки, повинні стежити за тим, що вчить наш малюк, і чи потрібно це йому.
- Ставтеся до оцінок розумно. Дитині потрібна не оцінка, а знання. Цьому вчіть і дітей.
- Стимулюйте пізнавальну діяльність дитини. Тільки коли їй цікаво та потрібно, дитина із задоволенням буде шукати та засвоювати інформацію.
- Не робіть ДЗ за дитину, це «ведмежа послуга». Допомагайте тільки тоді, коли дитина попросить.
- Формуйте звичку доводити справу до кінця.
- Не відмовляйтеся відповідати на запитання.
- Не порівнюйте сина, дочку з іншими дітьми, а тільки з їх власними результатами.
- Розвивайте мозок: логічні ігри, завдання, веселі тренування й цікаві методики вам в цьому допоможуть.
- Поважайте в дитині особистість - не кричіть на неї.
Маленький школяр ще потребує постійної уваги дорослих. Допоможіть, якщо у нього щось не виходить, запропонуйте допомогу, але не нав''язуйте її - йому досить знати, що ви поруч і завжди готові допомогти!