Коли ми говоримо про людину, ми розуміємо, що нам доступні вищі психічні функції. Тобто тільки ми в умовах спеціального розвитку, в умовах соціального суспільства, використовуючи технології або інші інструменти для їх здійснення, можемо надбудовувати такі функції над натуральними, закладеними природою з народження.
Однією з таких функцій є усний рахунок
На цю, здавалося б, досить просту річ, психологи звертають мало уваги, але саме вона - одна з найважливіших вищих функцій для виживання нас, як людства. А ні інженерія, ні будівництво, ні інші технології неможливі без цього обов''язкового моделювання - усного рахунку.
Сам по собі рахунок - це функція, що в початковому вигляді є навіть у тварин. Є приклади того, як рахують мавпи, але в межах 2-3 елементів. Людина завжди прагнула вдосконалити можливість обчислень за допомогою технологій. Адже ми здатні враховувати візуально всього близько 7-9 об''єктів, що знаходяться в полі зору. У когось і того менше або не набагато більше. Для нормального рахунку цього недостатньо. Тому ще від античних часів людина намагалася вигадати, як би їй навчитися рахувати краще та більше. Тоді брали камінці (звідси калькулятор), палички, вигадали абак і ще багато чого.
Починали відразу з рук, базового інструменту. 10 пальців - десяткова система рахунку. Був також рахунок за фалангами пальців, там в основі дюжина або 12. Це все вдосконалювалося, додавалося щось нове, тільки все це було розраховано на збільшення пам''яті, на можливість утримати в ній кількість підрахованого. З виникненням калькулятора з''явилася можливість передати й саму функцію рахунку, тоді у людини відпала необхідність рахувати самостійно. Калькулятори, комп''ютери, арифмометри - усе це відібрало в нас можливість тренуватися в рахуванні.
І, можливо, це було б і добре, віддати все комп''ютеру, але це не зовсім так. Усередині процесу рахування присутні складні логічні операції, які безпосередньо пов''язані з мисленням: множення, переходи через десяток, збільшення або зменшення і т.д.
Як результат: багато хто не вміє не те, що помножити, а й додати або відняти елементарні числа в магазині або ще де. Можливо це не так страшно в столітті розвинутих технологій, але саме вміння усно рахувати зачіпає конструкції розума, набагато складніші за звичайні механічні функції. Це стосується розвитку нашого інтелекту. Без вміння усно рахувати структура інтелекту буде виглядати зовсім по-іншому.
Відомий психолог Олександр Тхостов стверджує:
«Передамо ми це комп''ютеру або не передаватимемо, але мова йде про те, що тоді, виявляється, структура нашого інтелекту буде виглядати дещо інакше. Це вже більш серйозна річ, тому що порахувати можна на калькуляторі, і люди це роблять, а от виконувати складні інтелектуальні функції, складні функції з програмування, цілепокладання, з обліку різних обставин, в основі яких знаходиться в тому числі й така елементарна функція, як лічильна, - поки в нас немає цих даних, але цілком можливо, що це теж буде порушено. Це буде вже трохи серйозніше, тому що рахунок можна відпустити, можна відпустити й читання, можна відпустити дуже багато чого, але якщо ми відпустимо, ми відокремимось від наших інтелектуальних здібностей, від наших інтелектуальних можливостей, і цілком можливо, що станеться непоправна зміна».
http://postnauka.ru/video/51365
І можливо вже зараз ми втрачаємо щось важливе, вже зараз відбуваються ці незворотні зміни. У багатьох дітей відсутнє розуміння складних конструкцій, вони не вміють враховувати навколишні обставини. А це все базується на елементарній навичці усного рахунку, нехай трохи зміненій, але саме вона дає початок для всього цього. Рахунок - це арифметика. З математики все починається, на ній базується, адже теорія множин, теорія вірогідності й багато різних важливих речей базуються на елементарній навичці усного рахунку. А він у нас сьогодні розпадається, йде.
А це потрібно берегти нарівні з сімейними цінностями добра.
Адже інтелектуально розвинена людина добре орієнтується в навколишньому світі й робить правильні людські висновки, приймає правильні рішення. У нас в країні ще немає культу розумної людини. Школа «Соробан» від 2013 року цілеспрямовано намагається це змінити. Ми тренуємо дитячий мозок за допомогою усного рахунку, ми підтримуємо та вдосконалюємо традиції провідних країн світу у розвитку дітей. Інтелектуально розвинена людина, вихована на сімейних цінностях - величезна нагорода для сім''ї, для своєї країни.